Dva měsíce po startu nové podoby největšího českého chovatelského inzertního webu iFauna.cz usiluje o původní publikum tohoto oblíbeného webu hned několik konkurenčních projektů. Většina z nich se začala připravovat na převzetí uživatelů zklamaných z nové podoby iFauny už v květnu, kdy se objevily první informace o plánované redukci obsahu a inzertních rubrik. Úpravy přichystaly již existující chovatelské portály, ale vzniklo i několik zcela nových projektů. Všem se třetí měsíc od oznámení změn na iFauně více méně daří, podle měření Similarweb zaznamenaly všechny od května do července výrazný nárůst návštěvnosti. Naopak iFauna.cz v červenci přišla o třetinu uživatelů, z červnových 946,7 tisíc klesla na červencových 654,3 tisíc.
Ještě v květnu, kdy noví majitelé iFauny pouze avizovali změny, jako zrušení diskusního fóra, všech inzertních rubrik kromě psů, koček a okrasného ptactva, a jiný způsob zadávání inzerátů, měl tento inzertní web milion uživatelů. Stále si ale udržuje poměrně vysokou proklikovost, na jednu návštěvu připadají přes čtyři otevřené stránky a uživatelé na webu tráví v průměru přes tři a půl minuty. To však nic nemění na faktu, že uživatelé nejsou se změnami na iFauně spokojeni a odchází jinam. Zatím nejvíce s proměny iFauny těžil web Chovzvirat.cz, který nelenil a připravil vylepšení chovatelské inzerce i diskusního fóra. Začal také častěji vydávat původní články, včetně reportáží z návštěv zoo či chovatelských výstav. A jak se tedy daří jednotlivým konkurentům iFauny?
Faunaportal.cz
Projekt, za kterým stojí pořadatelé ostravských Fauna trhů a moravských teraristických burz Aqua Terra, fungoval již v minulosti. Provozovatelé tak mohli okamžitě spustit verzi inzertního webu z roku 2015, kterou postupně vylaďují. Citelně jí chybí možnosti responzivního zobrazování, kdy se web přizpůsobuje typu a velikosti obrazovky zařízení, tedy především mobilům. Tu by měl Faunaportal.cz spustit během srpna. Web využívá podobných rubrik a grafiky, jakou měla iFauna.cz před červencovými změnami. V červnu tento inzertní portál startoval podle aplikace Similarweb s 11,2 tisíci návštěvami a za červenec toto číslo ztrojnásobil na 35,4 tisíce návštěv.
Faunaaflora.cz
Inzertní web Faunaaflora.cz spustil pořadatel teraristických burz Terrabazar, Živá exotika a Ryby a rybičky Miroslav Orlík. Portál startoval již v květnu po prvním oznámení iFauny o chystaných změnách, které vyvolalo vášnivé diskuse mezi uživateli. Faunaaflora.cz vychází podobně jako Faunaportal.cz z původní šablony iFauny, logo používá stejný motiv jako největší mezinárodní teraristická burza u nás Živá exotika. Na první pohled je titulní strana hodně podobná Faunaportalu, oba projekty se totiž výrazně inspirovaly starou podobou iFauny. V květnu, kdy Faunaaflora.cz odstartovala, měla podle aplikace Similarweb okolo 2,3 tisíce návštěv, v červnu 16,9 tisíce a v červenci již 23,1 tisíce.
Chovzvirat.cz
Nejde o nový web, Chovzvirat.cz existuje již nějaký ten pátek, ale změny na iFauně jeho provozovatele přiměly ke změnám, které zatím odkládal. V červnu spustil responzivní verzi, takže se už korektně zobrazuje na displejích mobilních telefonů, vylepšil nástroj pro vkládání fotografií do diskusí a inzerce a v červenci doplnil možnost vkládání forografií a emotikonů do soukromých zpráv. Všechny tyto změny se projevily ve skokovém nárůstu návštěvnosti. Jestliže v květnu vykazoval Chovzvirat.cz podle aplikace Similarweb 106,3 tisíce návštěv, v červnu to bylo již 122,5 tisíce a v červenci 149,5 tisíce. Za dva měsíce tedy stačil vyrůst o polovinu.
Faunamarket.cz
Proměna iFauny inspirovala ke spuštění vlastního inzertního webu také provozovatele e-shopu Agrotree.cz Zdeňka Webera, který v červnu spustil portál Faunamarket.cz. Na rozdíl od výše zmíněných ale neinvestoval do reklamy, například sponzorovaných vzkazů na Facebooku, a tak má zatím jen minimální návštěvnost. Inspirace původní podobou iFauny je zjevná, stejně jako zaměření provozovatele na drůbež a hospodářská zvířata. Ta mají na inzertním webu samostatnou rubriku, zatímco psi a kočky zcela chybí (na rozdíl od okrasného ptactva). Nechybí diskusní fórum, unikátní je databáze záchranných stanic. V červnu zaznamenal Faunamarket.cz podle aplikace Similarweb 538 návštěv, v červenci jejich počet mírně klesl na 396.
Fauna-inzerce.cz
Další nově spuštěný projekt, který přímo reaguje na proměnu iFauny, je inzertní web Fauna-inzerce.cz. Provozuje ho Radek Čumpl ze Žďáru nad Sázavou, který se profesně věnuje vývoji internetových stránek a marketingu. Jde o poměrně jednoduché stránky, kde lze inzeráty filtrovat podle druhu zvířat nebo také podle kraje, odkud je inzerující. V květnu měla Fauna-inzerce.cz podle aplikace Similarweb pouhých 435 návštěv, v červnu 474 a v červenci 754. Web nemá prakticky žádnou propagaci, čímž se podobný výše zmíněnému Faunamarketu. Lidé na něm navíc zatím tráví velmi krátkou dobu, na jednu návštěvu vychází pouhých 19 sekund a ani ho moc neproklikávají.
Víte o nějakém dalším chovatelském inzertním webu, který se inspiroval zánikem původní iFauny? Informujte nás o něm: jan.potucek@ararauna.cz.
Úvodní obrázek: koláž Ararauna.cz