UVNITŘ VIDEO – Značně podpásovou metodu použila německá ochranářská organizace Animal Advocacy and Protection (AAP) na podporu vzniku celoevropského pozitivního seznamu zvířat. Vymyslela kampaň, ve které předstírala, že v Berlíně otevře nový kamenný obchod a e-shop s exotickými zvířaty včetně opic či kočkovitých šelem. Nazvala ho WYLD a všem zájemcům slibovala výměnou za registraci na stránkách e-shopu exkluzivní nabídku až dvacetiprocentní slevy na první objednávku živého zvířete, což prý mělo činit až 750 eur (téměř 20 tisíc korun). WYLD přitom AAP označovala za „inovativní tržiště s exotickými mazlíčky“. „Můžete si splnit sen o exotickém životním partnerovi za bezkonkurenční cenu,“ uváděli aktivisté.
„U příležitosti otevření našeho showroomu v Berlíně a spuštění internetového obchodu obdrží všichni registrovaní uživatelé e-mailem individuální slevový kód, který mohou použít při své první objednávce a využít tuto bezkonkurenční nabídku,“ uvedla AAP v tiskové zprávě, kterou rozeslala médiím. „Výběr exotických mazlíčků nebyl nikdy tak lákavý a cenově dostupný,“ dodala. Kampaň trvala tři týdny, během nichž organizace polarizovala společnost v názoru na prodej exotických zvířat agresivní inzercí prodeje exotických mazlíčků, což vyvolalo dost podrážděné reakce veřejnosti. „Je to dobře, protože jsme chtěli ukázat, jak absurdní je současná naprosto nedostatečná právní situace, která vede u bezpočtu exotických mazlíčků v Německu ke strádání kvůli impulsivním nákupům jakožto lifestylových doplňků,“ uvedla AAP poté, co odhalila skutečný záměr kampaně.
Německý ministr zemědělství pozitivní seznam podporuje
Místo slavnostního otevření kamenné prodejny, k němuž mělo dojít 13. září v Berlíně, se u pronajatého domu s logy obchodu objevil nákladní automobil s promítací stěnou, na které AAP pustila vysvětlující video. „Při otevření toho, co mělo být prvním showroomem WYLD, jsme médiím vysvětlili pozadí našeho „online tržiště“,“ popisují organizátoři kampaně na svém webu. Komunikační kanály a stránky na sociálních sítích WYLD se změnily z tržiště s exotickými zvířaty na zdroj informací pro všechny, kteří „byli zděšeni možností internetového obchodu a nyní se chtějí stát součástí politické kampaně“. Tedy kampaně AAP za zavedení pozitivního seznamu zvířat, který by určoval, jaké druhy je možné držet v soukromí v rámci zájmového chovu.
„Tedy #werdewyld, ne za soukromé vlastnictví exotických mazlíčků, ale za zavedení pozitivního seznamu, aby se předešlo zbytečnému utrpení zvířat,“ shrnují aktivisté cíl svojí kampaně. Němečtí odpůrci chovatelů exotických zvířat se cítí být posílení loňským prohlášením spolkového ministra zemědělství Cema Özdemira, který by podle svých slov pozitivní seznam zvířat uvítal jak na celoevropské, tak na národní úrovni. Proti tomu se hlasitě ozvaly spolky chovatelů zvířat a profesor Dr. Tade Matthias Spranger z Právnické fakulty Univerzity v Bonnu sepsal téměř dvousetstránkový posudek, z něhož vyplývá, že by zavedení takového seznamu znamenalo porušení mezinárodního práva a tak ústavního práva na chov zvířat.
Úvodní foto: AAP