Prodáváte na ptačích burzách? Od března se vás týká EET, povinnost elektronické evidence tržeb

UVNITŘ VIDEO – Pokud se pravidelně účastníte ptačích burz, prodáváte na nich zboží a máte na tento prodej vydaný živnostenský list, od března se na vás vztahuje povinnost elektronické evidence služeb (EET). Co to znamená? Především nutnost registrace a autentizace u finančního úřadu, pořízení pokladny nebo mobilní aplikace EET a vydávání příjmových dokladů na všechny tržby v hotovosti, ale i platební kartou, šekem, směnkou, zkrátka na všechny platby, které neprobíhají přímým převodem na účet. Účtenku EET musí prodejce vydat i zákazníkovi, který si na ptačí burze pouze vyzvedává zboží, které si dříve objednal přes internet a zaplatil ho v hotovosti nebo kartou na místě převzetí.




EET se týká i výkupu exotických ptáků

„V případě, kdy se jedná čistě o platby převodem z účtu na účet nebo v případě inkasa, nejsou formální znaky evidované tržby naplněny, a tudíž takové platby nejsou evidovanými tržbami,“ uvádí ministerstvo financí na speciálním webu www.etrzby.cz, který spustilo speciálně k zavádění povinnosti EET. Povinná evidence plateb se týká naprosto všech hotovostních tržeb, ať už jde haléřové nebo korunové položky. Provozovatelé e-shopů musí tímto způsobem evidovat i příjmy kartou online nebo pomocí platebních systémů typu PayPal. Na ptačích burzách se povinnost EET váže i na výkupčí exotického ptactva, pokud mají na tuto činnost vystavený živnostenský list a nakupují exoty za hotové opakovaně.

Nejste si jistí, zda se povinnost EET vztahuje i na vás? V tom případě můžete vznést dotaz k místně příslušnému finančnímu úřadu. „V žádosti sdělí finančnímu úřadu příslušné informace, ten je posoudí a na základě toho vydá rozhodnutí, jež je pro podnikatele vodítkem, jak postupovat,“ radí ministerstvo financí. „Podnikatel musí v žádosti o závazné posouzení uvést své identifikační údaje, platbu/platby, na kterou/které se má závazné posouzení vztahovat, a její/jejich popis, a to v míře dostatečné k posouzení. Současně podnikatel v žádosti vedle údajů o platbě/platbách uvede návrh výroku rozhodnutí o závazném posouzení, resp. zda se jedná o evidovanou tržbu či nikoliv,“ dodává úřad.

Pořádáte výstavu jednou ročně? EET se vám vyhne

Vyřízení dotazu podléhá správnímu poplatku, žadatel za něj zaplatí jednorázově tisíc korun. Otázkou zůstává, jak se finanční úřady k takovým dotazům budou reálně stavět, protože podle ministerstva je bylo možné klást nejpozději tři měsíce před začátkem platnosti povinné evidence tržeb, v případě drobných prodejců a e-shopů tedy do konce roku 2016. EET se netýká drobné spolkové činnosti, například pořádání výstav exotického ptactva, pokud se nekonají v jednom kalendářním roce opakovaně. „Je velký rozdíl mezi hlavní činností spolků a jejich drobnou nepodnikatelskou činností,“ vysvětlil ministr financí Andrej Babiš.

„Zjednodušeně: nepodnikatelské činnosti spolků se vedení EET netýká. Konkrétně: když například hasiči jednou za rok pořádají ples, EET vést nemusí. Pokud by je však organizovaly jednou týdně, situace by byla jiná,“ dodal Babiš. Modelová situace se dá aplikovat i na organizátory ptačích burz. Jestliže jde o pravidelné každotýdenní nebo každoměsíční akce, pořadatelé musí všem účastníkům vydávat za zaplacení vstupného účtenky EET. Pokud však jde o výstavy typu Exota Olomouc, která se koná jednou za dva roky, povinnost EET se na její pořadatele nevztahuje. Pokud by ale organizátorem této akce bylo olomoucké Výstaviště Flora, povinnost EET by se jej týkala, protože pořádá několik výstav ročně, nejen Exotu.

Úvodní foto: Malapokladna.cz




Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..