Nejen obchody s potravinami, lékárny nebo trafiky mají výjimku z vládního zákazu prodeje zboží v kamenných prodejnách během celostátní karantény kvůli riziku nákazy novým typem koronaviru COVID-19. Otevřeny zůstávají i obchody s krmivem pro domácí mazlíčky a exotická zvířata. Stejně tak funguje i většina e-shopů, ovšem jejich provoz je částečně omezen změněnými podmínkami u dopravců. Ti kvůli eliminaci nákazy koronavirem preferují u objednávek zboží platbu předem a v případě objednávky na dobírku kartou. Hotovost někteří přepravci nepřebírají vůbec, stejně tak nevyžadují podpisy u převzetí zásilek. Kontakt se zákazníkem tak omezují na naprosté minimum.
Kamenné obchody fungují jako normálně
Prodejny PetCenter zůstávají v celé České republice otevřeny podle normálních otevíracích hodin. Zákazníci však nesmí do prodejen bez roušky nebo respirátoru či jiné ochrany úst a nosu. Provozovatel PetCenter klienty žádá, aby dodržovali rozestupy nejméně dva metry od sebe navzájem i od prodavačů, a to i při placení. Preferují platbu kartou místo hotovosti. Rovněž konkurenční obchodní síť Super ZOO má všechny své prodejny otevřené. „Všichni zaměstnanci používají ochranné pomůcky, jako jsou roušky a jednorázové rukavice. Pravidelně čistíme košíky a další plochy dezinfekčními prostředky. Děkujeme i vám, za dodržování bezpečnostních opatření při vstupu do prodejny a těšíme se na vás,“ píše na svém webu.
K TÉMATU: Ptačí burzy v celém Česku jsou až do odvolání zrušeny kvůli opatřením proti šíření koronaviru
Provozovatelé e-shopů s krmivem pro exotické ptáky většinou žádají své klienty, aby volili objednávku s platbou předem na účet. „Z důvodů minimalizování rizika přenosu onemocnění vás prosíme, abyste preferovali platbu předem na účet. Veškeré zásilky na dobírku lze s okamžitou platností hradit pouze platební kartou,“ upozorňuje například Miloš Máca, provozovatel internetového obchodu Krmiva-pro-papousky.cz. Majitelé e-shopu ePapoušek.cz Milan a Marta Bartlovi zdůrazňují, aby zákazníci při přebírání zásilek od přepravců používali roušky. „Pro zásilky po ČR preferujte prosím platbu převodem nebo kartou při převzetí od dopravce. Od 16. března 2020 nelze na Slovensko PPL posílat zásilky na dobírku, zasíláme pouze po platbě převodem předem. Podle vývoje situace se zvažuje o vypnutí služby Dobírka i v ČR,“ upozorňují.
Osobní odběr zboží? Bezkontaktně s platbou předem
Již od 11. března platí zákaz všech ptačích burz a chovatelských trhů v České republice, proto ePapoušek i ostatní e-shopy bez stálého kamenného obchodu vyřizují objednávky prakticky výhradně přes internet. Podmínky jednotlivých přepravců zboží se ale v průběhu času mění. Například PPL od 16. března zavedla bezkontaktní doručování bez nutnosti podpisu zákazníka a nevyžaduje ani žádnou další identifikaci, konkurenční DPD žádá od adresátů zásilek poslední tři číslice čísla občanského průkazu. Osobní vyzvedávání zásilek na depech je pozastaveno. Česká pošta od minulého týdne omezila otevírací hodiny svých poboček, které nově končí již v 16 hodin a o víkendu nejsou otevřené vůbec. Některé pobočky ale nefungují ani během pracovních dní.
ČTĚTE TAKÉ: Mohou se koronavirem nakazit i domácí zvířata? To není jisté, zatím existuje jediný případ psa v Hongkongu
Možnost platby dobírkou ve svém e-shopu zcela zrušil prodejce krmiva Zoo Trhoň. „Z bezpečnostních důvodů nebude v našem e-shopu zoo-trhon.cz umožněna platba dobírkou. Prosíme zákazníky, aby uhradili objednané zboží převodem po obdržení zálohové faktury,“ vysvětluje. Naopak některé e-shopy si ponechávají možnost osobního odběru zboží. Například ePapoušek.cz tak činí na adrese své provozovny v Rousínově u Vyškova, ovšem výhradně bezkontaktně bez vstupu do objektu. Zboží musí být zaplaceno předem převodem na účet, hotovost e-shop nepřijímá. Za podobných podmínek je nadále možný osobní odběr zboží také u internetového obchodu Krmiva-pro-papousky.cz v Jaroměřicích nad Rokytnou nebo v Moravských Budějovicích.
Úvodní foto: Jan Potůček, Ararauna.cz