Ovlivňuje nějak pandemie koronaviru možnosti registrace papoušků CITES I?

Již třetí týden platí v celé České republice stav nouze a omezení volného pohybu. Úřady nařízením vlády omezily úřední hodiny na šest hodin týdně, většina obchodů zůstává zavřená a řada oborů je fakticky paralyzovaná. Jak celostátní karanténa zasáhla do procesu registrace papoušků CITES? Stále totiž platí zákonná podmínka, že nově nabytý exemplář CITES I, ať již jde o zakoupeného nebo odchovaného papouška, je třeba registrovat do 30 dní od koupě, resp. vylíhnutí. To však může v době omezeného pohybu po republice problém. Registrace provádějí výhradně krajské úřady (v Praze tamní magistrát). Budou se tedy lhůty pro registrace kvůli koronaviru prodlužovat?

Podle Jana Šímy, ředitele odboru druhové ochrany a implementace mezinárodních závazků na ministerstvu životního prostředí, se žádné speciální úlevy pro chovatele nechystají. „Uvedené úkony neprobíhají ve správním řízení a žádosti o registraci lze posílat i elektronicky, případně běžnou poštou (tj. bez nutnosti odesílání z pošty) a současně, jak máme informace z krajských úřadů (a jak je zřejmé i z elektronického Registru CITES), činnost příslušných orgánů není významně omezena a vydávání registračních listů, výjimek ze zákazu obchodních činností a dalších dokumentů nadále probíhá,“ vysvětluje. Krajské odbory životního prostředí mají sice omezené úřední hodiny, po telefonické dohodě je ale lze navštívit i mimo ně.

Žádosti lze odesílat poštou nebo datovou schránkou

„Chovatelé tedy mohou registrace a změny u exemplářů CITES provádět a podávat žádosti na příslušné orgány. Z hlediska případné kontroly plnění lhůt na druhou stranu budou samozřejmě kontrolní orgány přihlížet k současné mimořádné situaci a zohlední kupříkladu případy, kdy dojde k zmeškání úkonu např. z důvodu nemoci, povinné karantény apod.,“ vysvětluje Jan Šíma. Kromě osobní návštěvy úřadu nebo písemné žádosti odeslané doporučeným dopisem mohou chovatelé využít i elektronickou cestu. Nestačí však poslat klasický e-mail s přiloženou žádostí, kvůli identifikaci odesílatele je nutné použít datovou schránku. Tu si může zájemce založit bezplatně i z domova, pokud má občanský průkaz s čipem.

Statistika CITES za rok 2019: Počet registrovaných papoušků žako v Česku překročil 10 tisíc

Samotná datová schránka pak funguje jako prověřený odesílatel, tedy všechny odeslané zprávy mají podobnou váhu, jako kdybyste podepsali papírový dokument a prokázali se u toho občanským průkazem. Ovšem pozor, pokud si už datovou schránku založíte, měli byste ji používat pro veškerou komunikaci s úřady. Například pro podávání daňových přiznání, kdy dokonce uživatelům datových schránek hrozí pokuty za to, že vyplněný formulář donesou osobně na podatelnu finančního úřadu nebo ho pošlou klasickou poštou. A naopak veškeré datové zprávy od úřadů jsou považovány automaticky za doručené (proto je dobré si nastavit notifikace – upozornění na nově příchozí zprávy, a tu buď bezplatně e-mailem, nebo za poplatek formou sms zpráv). Datovou schránku je ale možné deaktivovat.

Úvodní foto: CITES

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..