Turkish Airlines čelí obvinění, že ve svém cargu pašovaly papoušky žako z Konga, Nigérie a Mali

Bezprecedentnímu obvinění čelí turecké národní aerolinie Turkish Airlines. Podle neziskové organizace World Animal Protection zneužívaly svoji nákladní divizi cargo pro pašování ohrožených papoušků žako z jejich domoviny v Demokratické republice Kongo, Nigérii a Mali. Cílovou destinací byl Kuvajt, zásilky podle vyšetřování putovaly přes turecký Istanbul. Jenom v loňském srpnu takovou cestu nepřežilo 60 papoušků žako, upozornila organizace World Animal Protection. Turkish Airlines přitom v roce 2017 podepsaly deklaraci o ochraně ohrožených druhů, kterou inicioval Buckinghamský palác a přímo ji podporuje britský princ William.




Organizace koordinuje postup pro pytlákům a ilegálnímu obchodování s ohroženými druhy zvířat. Papoušci žako patří mezi silně ohrožené druhy, podle mezinárodní organizace BirdLife International se jejich stavy v přírodě za posledních 50 let snížily o 79 procent. Členské státy CITES proto v roce 2016 odhlasovaly zařazení žaka velkého a žaka liberijského do první přílohy úmluvy CITES o mezinárodním obchodu s ohroženými druhy zvířat a planě rostoucích rostlin. Přeřazení žaků z CITES II do CITES I zároveň znamenalo ukončení praxe, kdy vybrané africké země (konkrétně Demokratická republika Kongo a Kamerun) měly od Výboru CITES výjimku pro legální odchyt a vývoz žaků do zahraničí.

Papoušci žako na napajedle ve svém přirozeném prostředí v Africe (Foto: Wikimedia Commons)

Žakové byli určeni pro Blízký východ a Asii

Oba africké státy měly určeny kvóty pro počet vyvezených žaků, které však pravidelně překračovaly. Vedle legálního vývozu pak fungoval i ilegální, takže z Demokratické republiky Kongo i Kamerunu se ročně vyvážely násobky povolených počtů těchto papoušků. Zařazením na seznam CITES I se chov žaků a obchodování s nimi výrazně zkomplikovalo. Prodejci musí prokázat legální původ ptáků a pro prodej musí získat povolení v podobě dokumentu vydaného orgánem CITES dané země. Ptáci musí být označeni plným kroužkem nebo mikročipem. Turkish Airlines měla pomáhat pašerákům tato pravidla obcházet. Zásilky papoušků měly směřovat do celého světa, Kuvajt byl pouze tranzitní zemí.

K TÉMATU: Kuvajt zakázal dovoz a reexport papoušků žako, brání tranzitu ptáků odchycených v přírodě

Žakové podle organizace World Animal Protection směřovali do zemí Blízkého východu, západní a jižní Asie. Tam se jejich cena pohybuje v násobcích cen obvyklých v Evropě nebo Spojených státech. Ptáci jsou často přepravováni ve stísněných podmínkách, bez potravy a vody. Řada jich proto transport nepřežije. Kuvajt pod tíhou důkazů minulý týden vyhlásil plošný zákaz dovozu a reexportu obou druhů papoušků žako do země. Turkish Airlines dostaly lhůtu pro vyjádření k případu, poté se rozběhne oficiální vyšetřování. Za porušování úmluvy CITES hrozí společnosti vysoké sankce.

Úvodní foto: Wikiemedia Commons / Konstantin von Wedelstaedt




Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..